Groetjes uit Modus groep 7/8
Wij zijn Ilse en Jolien en wij gaan jullie wat vertellen over het thema waar we nu in zitten: NederlandWaterland, Nederland en het Water kunnen niet zonder elkaar.
Met de kick-off gingen we naar Eernewoude. Daar stonden allemaal leuke activiteiten voor ons klaar.We gingen daar op de fiets heen. Eerst ging groep 8 vlot bouwen. Daar hadden we geleerd hoe we de touwen vast moesten knopen. In de tussen tijd toen groep 8 aan het vlot bouwen was. Ging groep 7, kanovaren of suppen. En na ongeveer een uurtje gingen we wisselen.
Kennisoogst: Bij de kennisoogst kregen we niet een opdracht met een deadline, maar een klassikale opdracht. Er werden 4 groepjes gemaakt, en ieder groepje kreeg een vel papier, met een woord of zin erop. Bijvoorbeeld: Drinkwater, het groepje moest dan allemaal woorden erom heen schrijven die daar wat mee te maken hadden, en als we klaar waren, draaiden de vellen door. Zo mocht je als groepje, bij elke poster dingen eromheen schrijven.
Muurkrant Watersnoodramp: Er werd met een random groepjesmaker online, groepjes van drie gemaakt, groep 7 en 8 gemengd. Daarin moesten we een muurkrant maken over de watersnoodramp, en we moesten er de W en H vragen in verwerken, de W en H vragen zijn 5 vragen: Wie? Wat? Waar?Wanneer? Hoe? Die vragen moesten erin zitten, en je mocht er wat moois mee maken. De opdracht startte op maandag 25 september, en de woensdag gingen we op kamp tot vrijdag. Dus we hadden daarna nog tot dinsdag 10 oktober half twee.
Kamp: Het kamp viel precies in dit thema, en eigenlijk paste het er wel bij, we deden veel wateractiviteiten zoals kanovaren, vlot bouwen, en survivallen over het water. En er was een groot stuk water waar je in kon zwemmen. Het was heel leuk!
Waterwoordenboek: We kregen een papier en daar stonden 8 hokjes op. In Teams stonden de woorden waar we uit mochten kiezen. Zoals de zomerdijk. Daarna moesten we informatie zoeken en dat in eigenwoorden opschrijven dat een kind van groep 5 dat begreep. Daarbij moesten we ook een tekening maken. En je moest 1 zelfverzonnen ding bedenken. Bijvoorbeeld: een vissenteller.